Čišćenje i detoksikacija - Post vodom ili sokovima? Što je bolje?

Čišćenje i detoksikacija  -  Post vodom ili sokovima? Što je bolje?

Često korištena metoda propagirana kao najbolje rješenje mnogih težih zdravstvenih problema su upravo postovi.

Čišćenje i detoksikacija-Post vodom ili post sokovima? Što je bolje?

 

Započevši svoje putovanje i priču sa sirovom hranom, htjela sam znati apsolutno sve o ovoj temi i upoznati sve metode koje su pioniri ovog pokreta koristili kako bi pomogli ljudima postići ili povratiti zdravlje uma i tijela. Često korištena metoda propagirana kao najbolje rješenje mnogih težih zdravstvenih problema  su upravo postovi. 

Po teoriji, post je definiran kao period izostanka unosa sve krute i tekuće hrane, osim vode. No, zbog prirode slučajeva, praktičnosti i različitih zdravstvenih problema kojima su ljudi bili suočeni, javila se potreba i za postom sokovima. Danas postoje mnoge različite vrste postova sokovima poput Gerson terapije sokovima ili Breuss sokova. Bez obzira na naziv, sve se svode na unos isključivo vode i svježe iscijeđenih sokova od povrća, te dozvoljavaju upotrebu biljnih čajeva i ovisno o slučaju, sokova od manje slatkog voća. Ta vrsta posta je danas i najpopularnija i smatra se sigurnijom od posta isključivo vodom. 

 

Vrste posta?

Kada pričamo o detoksikacijskom postu u zdravstvene svrhe obično govorimo o dugotrajnijem postu u trajanju od najmanje 7 dana, pa sve do 40 dana, iako ima i onih koji provode 60-100 dana na postu i osjećaju se i izgledaju bolje no ikada. Pored toga postoje i mini postovi u trajanju od svega par dana (obično 3 do 5 dana) i polupostovi ili isprekidani postovi (intermittent fasting) u trajanju od svega par sati pa do pola dana.

Isto tako, valja razlikovati post (juice fast) ili, u doslovnom prijevodu, gozbu (juice feast) sokovima. Osnovna razlika javlja se u količini soka koju dnevno konzumiramo. Kod “gozbe“ sokovima nema restrikcija i dnevno možete unositi svježih sokova koliko vas je volja (obično između 2-4l), dok kod posta sokovima tu se obično radi o manjim količinama (otprilike 1-2l soka dnevno).


Koja vrsta sokova?

Kod posta sokovima važno je naglasiti da se radi o svježe cijeđenim sokovima domaće izrade, bez dodatka konzervansa i šećera. Najbolje da su sokovi cijeđeni na sokovnik koji radi po principu hladnog prešanja jer na taj način prezervirate najviše nutrijenata i enzima. Najveći udio sokovi treba se sastojati od zelenog lisnatog i ostalog povrća uz mali dodatak voća i to najbolje onog sa manjim glikemijskim indeksom (poput zelenih jabuka). Važno je da povrće prevladava. Takav sok je najjači čistać i alkalizator, stvara manje probleme i promijene u razini šećera u krvi i drži vas duže sitima.

 

Post vodom je po svom djelovanju efikasniji jer zaobilazi probavni sistem, odnosno, samo ispire toksine koje tijelo izlučuje i izbacuje. Drugim riječima, tijelo je minimalno opterećeno unosom vode što pospješuje i maksimalizira izbacivanju otpada iz krvi i svih organskih sistema. Vremena su se promijenila i razina toksičnosti i izvora toksina kao i naše izloženosti istima znatno se povećala. Apstiniranje od svega osim vode ima moćno djelovanje i ovisno o stupnju toksičnosti može izazvati prebrzo otpuštanje jakih i opasnih toksina iz vaših tkiva u krv uzrokujući neželjene kontraindikacije, od kojih neke mogu biti opasne po život. Provođenje ove vrste posta zna djelovati previše ekstremno na tijelo, pogotovo ako se radi o pothranjenom organizmu koje pati od određenih deficita.

 

Nije svejedno kakva vrsta vode se koristi kod posta vodom. Mnoge Američke i Europske klinike koriste destiliranu, demineraliziranu vodu kako bi još više smanjili opterećenje na probavu i povećali funkciju čistaća. S druge strane, za razliku od mnogih Prirodnih Higijeničara, ne savjetuju provođenje klistira za vrijeme posta jer on dodatno iscrpljuje organizam i može djelovati preagresivno na tijelo. U pravilu postovi vodom uvijek traju kraće od onih sokovima. Točna dužina trajanja određuje se po individualnim potrebama. Dakle, ovo je kompleksna tema i mišljenja je mnogo. Iz tog razloga, ako se odlučite na post vodom, toplo savjetujem da ga NE provodite sami na svoju ruku bez profesionalnog vodstva i pratnje.  

 

Kratki vodeni post odličan je način da se tijelo pročisti i odmori od probavljanje hrane, a ne nosi nikakve razloge za brigu. Jednodnevne ili čak dvodnevne postove vodom po potrebi, preporučila bi svima da uvedu na tjednoj bazi. Na taj način dajemo tijelu prijeko potrebno vrijeme za detoksikaciju i eliminaciju nakupljenog otpada i odmor probavnom traktu od hrane.


Post sokovima ili post vodom?

U slučaju bolesti, odlični rezultati postižu se na oba načina, no post sokovima je obično sigurniji put. Iako proces detoksikacije sokovima zahtjeva više vremena, simptomi čišćenja su lakši i detoksikacijska kriza je blaža. Pored toga, za vrijeme provođenje posta nije nužno da ste prikovani uz krevet (kao kod posta vodom), pogotovo ako osjećate da imate dovoljno energije za sve dnevne aktivnosti kao što je to obično slučaj kod posta sokovima gdje većina ljudi nakon prvih tri do pet dana koliko traje detoksikacijska kriza (umor, letargija, glavobolje, itd), počinju osjećati navale energije i u stanju su obavljati većinu mentalnih i fizičkih aktivnosti. Dapače provode ih bolje, brže i efikasnije nego ikada prije je im je tijelo čišće i ne zamara se probavljanjem hrana, već isključivo funkcijom koju obavlja. Po pitanju fizičke aktivnost, ne preporučam da se ide u ekstreme jer svaka fizička aktivnost zahtjeva period oporavka, a što je aktivnost ekstremnija, tijelo ulaže više vremena i energije za oporavak umjesto da nastavlja s obavljanjem “čišćenja i pospremanja” tijela i organskih sistema. 

 

Iako je post vodom oduvijek poznat kao najbolje rješenje za sve bolesti, pored zagađenog zraka, sve većeg broja toksina u okolini, osiromašene zemlje i hrane koja ne nudi sve nutritivne komponente potrebne za zdravlje i obnašanje svih funkcija i procesa koje tijelo treba obavljati, situacija više nije ista i odgovor na pitanje je kompliciraniji. 

 

Pored toga, porasla je upotreba antibiotika i lijekova dakle razina toksičnosti organa pogotovo jetre i krvi je puno veća, a ljudi postaju sve slabiji i bolesniji, dok su po prirodi problema samo toksični i pothranjeni, gladni prave hrane i nutrijenata. Kao što sam već prije spomenula, kod takvih slučajeva post vodom i nije najbolje rješenje jer je tijelo jako izmoreno i iscrpljeno i k tome nema dovoljno vlastitih “rezervi“ za provođenje normalnih funkcija, pa bi post vodom u tom slučaju samo više mogao odvesti u negativno stanje, a nakupljeni toksini izlučiti i početi kolati organizmom koji nije u najboljem stanju da se nosi sa količinom i težinom svog tog tereta. Opet s druge strane, ponekad je situacija toliko akutna i kritična da je samo pravilno proveden post vodom može spasiti. Zbog delikatnosti i individualnosti slučajeva, najbolje je da se o tome pobrine netko tko je stručnjak u tom području te da procijeni kakve su vaše potrebe. Provođenje posta za neke zna biti traumatično i zahtjevno samo po sebi bez dodatnih komplikacija i problema, a ovo je najbolji način da se to izbjegne.

 

Post i gubljenje težine?

Ako se ne radi ne nekom teško bolesnom stanju, nema potrebe za dugotrajnim postom vodom i post sokovima, pretežito povrtnim je više nego dovoljan i odličan i zdrav način gubljenja na težini. Kada je riječ o prekomjernoj težini i zadržavanju masnoće, u većini slučajeva se radi o pokušaju tijela da  spremi  nakupine tjelesnih toksina na najsigurniji način, u masnim stanicama, na mjestima podalje od vitalnih organa. Post sokovima pomaže izlučivanje tih toksina dok s druge strane tijelo troši stvorene zalihe sakupljenih adipoznih masnoća kao primarni izvor energije u slučaju neimaštine, odnosno gladovanja. Ponekad je uzrok težine zadržavanje tekućine na određenim mjestima, posebice kod žena. Korištenjem sokova, efikasno se eliminira  zadržana tekućina kroz bubrege i urinarni trakt. Htjela bi naglasiti da pored konzumacije sokova, konzumirate dostatne količine vode i biljnih čajeva. Sokovi vam daju potrebne nutrijente, olakšavaju i pospješuju čišćenje, no voda i biljni čajevi obavljaju funkciju ispiranja izlučenih otrova iz organizma.

 

Kao i provođenje samog posta, jednako je važna priprema za post i period prelaska na krutu hranu. Kod planiranja dugotrajnijeg posta važno je polagano  pripremiti tijelo na manji unos hrane da se tijelo ne šokira i pogotovo ako vam je cilj gubljenja na težini, dovede do protu-efekta te vas navede da posustanete ili počnete unositi abnormalne količine hrane poslije posta. Savjetujem da si uzmete dovoljno vremena za psihofizičku adaptaciju na manju količinu hrana na način da tjedan dana prije počnete unositi više sirove lakše probavljive hrane, zelenih salata i sokova, te postupno smanjujete tu količinu kako se približavate danu posta. Kod prekida posta važno je naglasiti da treba krenuti postupno s krutom hranom, te jesti sporo i jako dobro žvakati. Uzmite u obzir da vaš probavni trakt nije dolazio u kontakt s hranom duži period i trebati će mu vremena da se navikne na hranu, pogotovo onu u krutom stanju.

 

Osim toga, jako je važan i način prehrane na koji se vraćate. Ako ste provodili post da se pročistite i onda se vratite starom načinu prehrane koji vas je, naravno, pored drugih faktora doveo do toga gdje ste sada, to baš nema smisla. Prilikom planiranja svakog posta važno je odrediti kakvoj prehrani i stilu života se želite vratiti. Neka to bude cjelovita hrana, sa velikim udjelom sirovih namirnica (posebno zelenog lisnatog povrća) i sokova. Periodični postovi sokovima i zdrava, “čista” prehrana će vas održati zdravima i vitalnima bez velikih odricanja.

 

Što ako se nemogu pridržavati posta?

Ovaj problem obično susreću oni koji ulaze u post neplanirano i prebrzo i nemaju dovoljno jak motiv. Iako sama nisam provodila post duži od dva tjedna, mnogi tvrde da nakon detoksikacijske krize niti ne osjećaju potrebu i glad za krutom hranom, što i sama mogu svjedočiti. Kod bilo kakvog posta najbolje je krenuti sa manjim postovima, od jednog do tri dana, pa se postepeno opuštati u dugotrajnije postove od tjedan i više dana. 

Isto tako trebate uzeti u obzir da ako ste puni toksina i šećera koji su vrlo stimulirajući i lako stvaraju osjećaj ovisnosti, teže ćete ostati vjerni postu jer je tijelo naviknulo na neprekidan unos šećera. Kada  tijelu oduzmete stimulanse na koje je naviknuto, ono prolazi kroz jake simptome detoksikacije i tu se javlja jaka žudnja za kuhanom hranom i ugljikohidratima. Da bi to izbjegli, izbacite šećere iz prehrane prije planiranog posta dok još jedete krutu hranu, na taj način nećete osjećati i proživljavati tako značajan utisak posta na vaše psihofizičko stanje. Slabost i umor su normalne manifestacije čišćenja organizma i izbacivanja hrane koja nam ne ide u korist, stoga ne paničarite. Okrenite se zdravim, cjelovitim, neprocesuiranim alternativama. 

 

Za kraj…

Post je vrijeme koje prije svega trebate provesti sami sa sobom, njegujući svoje tijelo (masaže, sauna, suho četkanje, hidrokolon) i čisteći svoje mentalne i emotivne blokade koje UVIJEK idu ruku pod ruku i uz fizičke manifestacije bolesti tijela. Stoga poradite i na ovom aspektu, odbacite nepotrebno, osvijestite potrebno, poradite na emotivnom, duboko dišite i radujte i promatrajte s ljubavlju sve oko sebe. Otpustite i oprostite. Ono što jesi i što osjećaš, to privlačiš, dakle osjećajte ljubav i osvijestite važnost sadašnjeg trenutka jer iako nam se to ponekad teško činiti, upravo te dvije stvari će dovesti do veliki promjena na svim razinama našeg postojanja.

 

Ova tema zahtjeva dobro znanje i razumijevanje, stoga ako ste planirali provoditi neku vrstu posta ili vas je ovaj članak potaknuo na to, dobro se informirajte o tome što i kako. Važno je da se osjećate sigurno s time što radite, a ako ste informirani, voljni i pravilno slijedite upute nema razloga za brigu. Na kraju krajeva, svi smo mi postili svjesno ili nesvjesno, duže ili kraće barem jednom životu dok smo bili bolesni. Slijedite primjer životinja u prirodi koje poste kada su bolesne dok ne ozdrave ili medvjeda koji dok hiberniraju i apstiniraju od hrane koristeći isključivo unutarnje resurse dajući tijelu vremena za čišćenje. Zapravo nas je ovo vrijeme gdje smo svi naviknuli na blagodati i nepresušne izvore hrane odvojilo od jednog normalnog periodičnog rituala koji znači puno više od odricanja i gubitka težine. Ono znači dugovječnost i kvalitetu života!

 

Pozdravljam Vas do slijedeće  srijede!

 

Vaša urednica holističkog zdravlja na SirovaHrana.hr, 

Dorina Grgin

Sheraj :-)