Prehrana i djeca

Prehrana i djeca

Današnji način prehrane kod djece je daleko od savršenstva. Lanci restorana brze hrane nas okupiraju svakodnevno.

Današnji način prehrane kod djece je daleko od savršenstva. Lanci restorana brze hrane nas okupiraju svakodnevno, industrija proizvodi sve više nezdrave hrane s kojom ostvaruje profit, a nažalost nije im bitno da li je ta hrana zdrava ili nezdrava. Studije pokazuju da način kako se hrane roditelji dosta utječu i na djecu. Hrana bogata kalorijama, masnoćama i šećerom je postalo dio naše svakodnevnice što dovodi do nezdravog načina življenja, razvoja pretilosti i mnogih drugih bolesti, a ne pruža nam nikakvu hranjivu vrijednost nego samo dobitak kalorija.

 

Šećer  koji je po kemijskom sastavu čista saharoza je jedan od najzastupljenih namirnica u dječjoj prehrani gdje  možemo reći da smo čak postali ovisni o njemu iako nema nikakvu nutritivnu vrijednost nego je zaista štetan, jer se njegovim konzumiranjem dovodi do opasnosti da se razviju mnoge bolesti kao što su karijes, gubitak kalcija u kostima, dijabetes, problemi sa koncentracijom, živčana napetost. Upotrebom šećera dovodimo do povećanja razine stresnih hormona te smanjivanju razine smirujućih hormona u tijelu.

 

Saharoza se potpuno pretvori u energiju bez da tijelu da potrebne vitamine i minerale, a najgore je što ih čak oduzima iz tijela te tako tijelo ostaje bez vitamina, minerala i aminokiselina.

Ako iz prehrane izbacimo šećer dolazi do poboljšanja raspoloženja, unutarnjeg zadovoljstva, dobivamo energiju te  se smanjuje rizik od nastanka bolesti

 

Pretila djeca često znaju imati povišene masnoće u krvi, probleme sa zglobovima, povišenje krvnog tlaka kao i mogućnosti razvoja dijabetesa. Većina ljudi se samo podsmijehu svojim problemima i ne pitaju se da li zaista to može utjecati na njihovu kvalitetu zdravlja.

 

Osim šećera u današnje vrijeme veliku igru u prehrani igra gluten -bjelančevinasta tvar koja je prisustna u pšenici, ražu, ječmu i zobi i koji ljudskome organizmu može  naštetiti tako da izazove intoleranciju ili u najgorem slučaju celijakiju-autoimunu bolest gdje se konzumiranjem glutena dovodi do upalnih reakcija u tankom crijevu te dolazi do oštećenja i atrofije resica neophodnih za asorpciju hranjivih tvari. Konzumacija glutena može uzrokovati bolove u trbuhu, grčeve, proljev ili zatvor, razdražljivost, tjeskobu, kroničan umor, nedostatak sna, probleme sa zgobovima, a ujedno ga povezuje i sa debljinom. Nažalost rijetko posumnjamo  i ne želimo priznati da to može biti uzrok problema, ali kada ga maknemo iz prehrane dolazi do vidljivih poboljšanja u organizmu.

 

Umjesto glutenskih namirnica danas nam tržište nudi obilje drugih žitarica među kojima posebno izdavajamo proso, heljdu i quinou sa iznimnim hranjivim vrijednostima, te bogatstvom aminokiselina i bjelančevina. Na kraju bih još navela i sve veći problem alergija na kravlje mlijeko, koja je jedna od najčešćih alergija kod dojenčadi i male djece, te intolerancija na laktozu- mliječni šećer. Kod alergija je najčešći problem bjelančevinasta molekula kazein, dok kod intolerancije je problem u neadekvatnoj preradi mliječnog šećera laktoze. Simptomi alergije mogu nastupiti odmah ali može proći i nekoliko dana da dođe do reakcije te se na koži može javiti urtikarija, otoci, bolovi u probavnom traktu, slab apetit, a u najgorem slučaju može doći i do anafilaktičkog šoka. Kao zamjenu možemo ponuditi  svježe kozje mlijeko koje ima puno manju količinu laktoze i koje se puno brže probavi u organizmu nego kravlje mlijeko, sadrži više kalcija i vitamina B6 i bakra, izvrsno se pokazalo kod astme i alergija. Kozje mlijeko je bogat izvor kalija koji je važan za pravilan rad srca i krvnih žila pa na taj način štiti i kardiovaskularni sustav. 

 

Za djecu koja ne vole kozje možemo ponuditi i iznimno fino bademovo mlijeko koji sadrži obilje vitamina i minerala, nema laktozu tako da je pogodan za osobe sa intolerancijom laktoze, ne sadrži zasićene masne kiseline i kolesterol, ali je bogat izvor omege 3 koja je bitna za zdravlje srca. Flavonoidi iz bademovog mlijeka smanjuju rizik od nastanka raka i sprečavaju nastanak prijevremenih znakova starenja.

 

Edukacija roditelja je vrlo važna za daljni način promjene prehrane,  to je jedna velika odgovornost te se nažalost ne može preko noći očekivati da će želja za brzom hranom nestati, ali sa svojom upornošću i lukavosti možemo napraviti čudo. Prehrana bi trebala biti što raznovrsnija kako bi naš organizam dobio obilje hranjivih tvari te svaki obrok trebamo pripremati sa ljubavlju te uživati u njemu u okruženju osoba koje volimo. Početak dana naše prehrane trebao bi započeti uzimanjem svježeg voća koji je neiscrpan izvor vitamina, minerala i biljnih vlakana, a uz njega je potrebno redovito uzimati i povrće koje također obiluje hranjivim tvari. Bogatstvo njihovih hranjivih tvari snažno jačaju imunološki sustav, smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti kao i drugih kroničnih bolesti. Voće i povrće je ujedno bogato slabo probavljivom celulozom koja poboljšava pokretljivost crijeva i time omogućuju uspostavu normalne probave

 

Evo nekoliko koraka i pomoći kako da u prehranu uvrstimo što više voća i povrća:

  • umjesto hamburgera mogu se izraditi fini voćni ražnjići

 

  • dekoracija sa svježim povrćem - Uzmite svoju maštu na volju, iskoristite svoje povrće te na vrlo brz način svojom kreativnošću izradite brza i fina jela

 

  • začini poput vegete izbacite iz svoje prehrane jer nam se nudi veliki izbor prirodnih začina poput bosiljka, ružmarina, paprike, kurkume koji su iznimno ljekoviti a ujedno i fini

 

  • nezdrava pića popu coca cole, gustih voćnih sokova koji su prepuni šećera i kalorija zamijenite domaćim sokovima od svježeg voća i povrća  te umjesto kravljeg mlijeka ubacite kozje ili bademovo te kokosovo mlijeko

 

  • čokoladne napitke zamijenite svojim domaćim napicima od kombinacije bademovog mlijeka i  sirovog kakaa ili rogača

 

  • Uzmite voće, nabavite kalupe, kalupima napravite dekoraciju i maštu na volju po vašoj želji

 

  • sladolede iz dućana zamijenite svojom kućnom verzijom gdje se kao glavni sastojak može koristi  smrznuta banana, ako želimo čokoladni dodamo kakao, a ako želimo voćni samo dodamo željeno voće , pomiješamo i smrznemo

           

 

Srdačan pozdrav do idućeg susreta

 

Vaša urednica Život bez glutena na SirovaHrana.hr,

Helena Jakoliš

Sheraj :-)